Hai! Sebelum ni kami ada menyediakan entri Siri I yang menceritakan pengalaman kami selama 3 pertama perjalanan yang bermula pada 16 Mac 2018. Kami sengaja pecahkan kepada 2 entri kerana penulisan perjalanan akan menjadi terlalu panjang. Lagipun, entri kedua akan membuatkan orang tertunggu-tunggu. Ye dok? Terima kasih kepada pembaca yang sudi menghabiskan setiap patah perkataan yang telah ditulis. Dengan adanya entri kami ini, dapat membantu kepada sesiapa yang berhajat ke Thailand dengan memandu kereta sendiri. Ada panduan, baru senang hati kan ☻

 
Berbalik kepada entri kedua ini, kami akan menceritakan pengalaman kami yang bermula pada 19 sehingga 21 Mac 2018. Hari-hari sebelum ini sangat menguji kesabaran. Dengan perjalanan yang mengambil masa 13 jam, bersesak di imigresen Thailand selama 4 jam dan sesak sekali lagi di floating market. Semua itu kami lalui sebagai pengalaman manis. Kenapa manis? Sebab dah rindu situasi tu. Haha. Apa cerita baru untuk hari seterusnya? Baca penulisan ini sampai habis tau!

19 Mac 2018 (Isnin)
MENGELILINGI PULAU KOH SAMUI

  1. Subuh di Thailand seawal pukul 5.30 pagi. Pukul 7 tu matahari dah tinggi.
  2. Makan pagi berdekatan dengan hotel. Awal-awal lagi dah ada Nasi Ayam Hainan. Haha. Makanan di pulau ini lebih mahal berbanding di tanah besar tau.
  3. Kami ke satu tempat yang dinamakan Hinta dan Hinyai. Pembentukan kemaluan batu lelaki dan perempuan yang semulajadi. Kami pergi melihat ciptaan-Nya. Takde niat nak berseronok. Dan kejadian itu amat pelik bagi kami kerana rupanya memang sama.
  4. Di situ juga ada beberapa gerai jualan cenderamata. Beli siap-siap di sini. Sebab sangat susah nak cari di tempat yang lain.
  5. Kami beralih ke Wat Rachathammaram di Lamai. Wat ini berwarna merah tanah liat yang terletak tepi jalan. Wat ini merupakan pengaruh Hindu.
  6. Sempat singgah sekejap di kuil Patung Guang Yu. Tak sempat nak tau sejarah tempat ni sebab kami parking di tempat yang tak sepatutnya.
  7. Ke Kampung Nelayan Melayu. Di sana ada Masjid Nurulihsan yang sangat daif bagi kami. Suasana perkampungan di situ pun seperti terabai.
  8. Waktu petang kami dihabiskan di Pantai Taling Ngam untuk melihat keindahan matahari terbenam. Jangan takut untuk follow waze. Kami dibawa ke kawasan pantai persendirian yang agak mewah. Namun diberi kebenaran oleh pihak hotel untuk menikmati waktu petang di situ.
  9. Waktu malam pula kami ke bandar Chaweng untuk mencari keychain dan fridge magnet. Agak mengecewakan kerana agak sukar ditemui. Namun, kami merasai juga suasana malam yang agak berbeza di bandar ini.
TIPS PENTING HARI INI
  • Seawal pukul 9 pagi pun peluh dah mula menitik dengan laju. Pakailah topi untuk menutup kepala dan banyakkan minum air. Memang matahari sangat terik.
  • Cenderamata seperti fridge magnet dan keychain agak sukar dicari. Kalau ada pun dah nak hampir pudar warnanya. 
  • Jangan main-main di kawasan Hinta dan Hinyai. Di situ merupakan tempat orang lain datang berdoa untuk kesejahteraan rumahtangga. Hormati kepercayaan orang lain. 
  • Nak makan murah dan mengikut selera tekak, baik ke Kampung Nelayan Melayu. Di sana juga ada menyediakan resort penginapan.
  • Pantai Taling Ngam merupakan highly suggest bagi kami kerana di sini tidak perlu bersesak dengan orang ramai. Bayangkan kami berempat sahaja di pantai ketika itu. Waktu itu barulah kami rasa nikmat percutian. 
  • Nak makan kebab? Anda boleh ke Restoren Reef Halbab di bandar Chaweng.
 Hinta (Grandpa) Batu yang membentuk alat kelamin lelaki.
Hinyai (Grandma) Pembentukan batu kelamin perempuan secara semulajadi.
 
Wat Rachathammaram di Lamai. Jika anda suka melihat struktur binaan, sini adalah tempat yang amat sesuai untuk dilawati.
 
 Kuil Patung Guang Yu. Tak ubah seperti watak komik dari negara China.
Kelihatan Masjid Nurulihsan sedang dalam proses pembinaan semula. 
 
Aktiviti sepanjang hari bagi penduduk Kampung Nelayan Melayu.
 
 Senja di pantai Taling Ngam. 
 
 Ni anak dara kecil kami yang berumur 8 tahun tolong snap. Walaupun blur, tapi tetap nampak menarik bagi kami.
 
Yang ni pula anak teruna yang ambilkan. Sedang dalam proses belajar. 

20 Mac 2018 (Selasa)
KOH SAMUI – SONGKHLA

  1. Pukul 7 pagi kami dah check out untuk pergi bersarapan di Kampung Nelayan Melayu.
  2. Beli je di mana-mana gerai dan makanan yang dibungkus itu boleh dibawa masuk ke dalam kedai. Seolah kampung tu saling bersaudara. Tak ada istilah makanan luar tidak dboleh dibawa masuk. Haha. Mereka memang baik. Boleh bercakap Melayu dalam loghat Kelantan.
  3. Kami ke jeti pada pukul 9 lebih. Pergi awal untuk mengelakkan sesak di jeti dan terpaksa beratur lama.
  4. Kali ni, penumpang tak ramai. Mungkin kami naik awal kot. Entah kali ke berapa kami tukar tempat duduk. Masa banyak. kerusi pun banyak kosong. Seronok je tukar-tukar. Hehe
  5. Tiba sahaja di jeti Donsak, kami meneruskan perjalanan ke Songkhla yang memakan masa lebih kurang 6 jam.
  6. Kami ke bandar Songkhla dengan menaiki feri sekali lagi untuk merentasi tasik. Harga tiket untuk sehala adalah 20 bath.
  7. Kami menginap di Lake Inn Hotel. Berdekatan dengan Pantai Samila. Lebih kurang 3, 4 kilometer je.
  8. Bandar Songkhla agak kaku bagi kami. Erti kata lain, bandar mati. Huh, dasyat sungguh. Agak bosan bagi kami.
  9. Kawasan makan halal boleh ditemui di Bandar Lama Songkhla berdekatan Masjid Asasul Islam. Kawasan di sini lebih happening.
  10. Waktu petang kami dihabiskan di satu taman. Kami hanya mengambil gambar suasana orang tempatan sahaja.
  11. Malam hari pula kami ke Pantai Samila. Kebersihan tidak terjaga sebagaimana tempat yang kami pergi sebelum ini. Kami temui ramai rakyat Malaysia sedang menikmati makan malam di sini.
  12. Sempat kami singgah ke pasar malam yang tidak ubah pasar malam di Malaysia. Yang ni barulah ada keseronokan bagi kami untuk merasai suasana penduduk tempatan dengan lebih dekat lagi.
  13. Kami pulang ke hotel untuk merehatkan badan seharian di atas jalan raya. Sebelum tidur, sempat lagi kami menikmati suasana malam di luar tingkap hotel. Bilik kami menghadap dengan tasik pelabuhan yang dipenuhi dengan kapal-kapal besar.
TIPS PENTING HARI INI
  • Harga tiket menaiki feri sama sebagaimana sebelum ni. 
  • Kalau kereta lowered tu, hati-hatilah. Boleh rabak bawah tu semasa memasuki feri.
  • Ada 2 jalan untuk ke Songkhla. Jalan darat jauh jugak dengan jarak 24 km. Kalau melalui jalan air, yakni dengan menaiki feri, hanya mengambil masa 3-4 minit je. 
  • Nak lihat mural yang kreatif? Anda boleh ke Art Street di Bandar Lama Songkhla. Jalan kaki je dari hotel kami tu. Jarak hanya 500 meter sahaja.
  • Kami cadangkan makan di Bandar Lama Songkhla. Harga makan lebih munasabah berbanding di Pantai Samila. 
  • Tempat menarik hanya boleh diketahui hanya bila bertanyakan penduduk tempatan.
 Pulut bersama serunding + telur kaya, nasi kerabu + keropok dan roti canai berinti gula + susu pekat. Semua makanan ni rasanya sangat manis.
 Di atas dek feri. Berbaju Koh Samui yang berharga 100 bath sehelai.
 
 Bergambar kenangan di hadapan pintu masuk jeti Donsak. Kereta ni umpama sebahagian daripada keluarga kami.
 Pakai app Waze je nak ke mana-mana.
 
 Kami di bandar Songkhla Lama. Kami jalan kaki sejauh 500 meter sahaja dari hotel yang menginap. Masjid dan deretan kedai makanan halal pun tak jauh. 
 
Ni kawasan taman. Ramai yang memancing di bawah. Sini juga tempat tumpuan untuk keluarga untuk bersantai.
 
21 Mac 2018 (Rabu)
SONGKHLA – HATYAI – RANTAU PANJANG

  1. Kami ke Hatyai sekali lagi untuk membeli buah tangan untuk orang kampung. Penduduk tempatan mencadangkan kami ke Hatyai memandang apa yang kami inginkan tiada di bandar Songkhla.
  2. Dari Songkhla ke Hatyai hanya mengambil masa 30 minit sahaja. Semua ni tak ada dalam rancangan kami. Rancangan boleh diubah sesuka hati kan.
  3. Kami terus menuju ke Kim Yong Market yang terletak di tengah Bandar Hatyai. Dalam kepala nak cari keychai, fridge magnet dan kekacang je untuk dibawa pulang. Yang lain taknak pun.
  4. Sejam mencari barulah kami jumpa. Kenapa sejam? Sebab kami sampai awal sangat. Gerai banyak lagi tak buka. Asyik berpusing di tempat yang sama je. Masuk pukul 10 pagi barulah banyak gerai kelihatan.
  5. Kedai makanan halal banyak di sekitar Kim Yong Market. Kami masuk bersarapan di Restoren Sulaiman.
  6. Selesai makan, kami terus keluar dan ingin meneruskan perjalanan pulang ke Kota Bharu melalui jalan Pattani dan Narathiwat. Perjalanan ke imigresen di Rantau Panjang memakan masa 4 jam.

Selepas 15 minit perjalanan, kami baru perasan yang satu bagpack tertinggal di bawah meja kedai makan tadi. Tanpa berlengah, kami terus berpusing balik. Dalam beg itu mengandungi pasport dan kamera yang berharga ribuan ringgit. Dengan perasaan berdebar, kami terus berdoa semoga rezeki kami dengan beg itu masih ada. Sepanjang berada di dalam kereta kami hanya berdiam diri. Inilah perkara yang paling ditakuti apabila merantau di negara orang. Sesampai di kedai, kami terus ke kaunter bertanyakan hal beg tadi. Alhamdulillah. Masih ada orang yang baik hati yang menjaga harta kami. Dalam hati tak berhenti mengucapkan syukur.

 TIPS PENTING HARI INI

  • Kim Yong Market menjual pelbagai barangan dan makanan untuk dibawa balik ke Malaysia. 
  • Tak boleh parking sesuka hati. Pada mulanya, kami dilarang meletakkan kenderaan di belah kiri jalan kerana hari tu parking sepatutnya di belah kanan jalan. Pening jugak. Perlu bertanya dahulu kepada penduduk asal sebelum parking. Nanti tak pasal-pasal kena saman. 
  • Bandingkan harga barangan di setiap gerai sebelum beli. Harga barangan bagi setiap gerai berbeza.
  • Beg yang mengandungi barang penting jangan diletak di bawah meja. Letak di tempat yang boleh dilihat dan terlindung daripada mata yang ingin mengambil peluang. 
Pastikan anda dapatkan tiket parking. Bukan saman ya.
 Waktu ni memang cuak. Nasib baik bila cek semua barang ada. Alhamdulillah.
 
 Jarak perjalanan kami setelah tiba di imigresen Thailand. Semuanya berjarak sejauh 19585 km. Haha…
 
Berjaya sampai di pintu masuk imigresen Rantau Panjang Kelantan! Mission complete, yeah!
 
Tamat sudah perjalanan kami yang dirancang secara tiba-tiba ni. Ni pun dirancang dalam minggu terakhir sebelum nak pergi. Cadang nak ke Krabi. Tapi rasanya kawasan sana mesti padat dengan pelancong. Sana merupakan tempat tumpuan ramai. Kami lebih suka memilih tempat yang jarang dikunjungi. Bukan nak kata Koh Samui ni tak glemer. Tetap dikenali. Lebih-lebih lagi artis Neelofa pun baru pergi bercuti ke sini sebelum ni. Bila diberitahu tentang Koh Samui ni, masih ramai belum tahu. Jika anda seorang traveller, Koh Samui tidak asing lagi. Jadi, apa tunggu lagi. Jom ke sana. Kami sendiri tidak sempat explore keseluruhan pulau disebabkan kekangan masa. Semoga diberikan kesempatan untuk ke sana sekali lagi.
Kembali semula entri Siri I. Klik SINI untuk meneruskan pembacaan. 

Update daripada VLog kami!

AMAZING THAILAND