Selamat Ulang Tahun Perkahwinan yang ke 10

10 tahun membina bahtera. Bukan mudah. Setiap hari, setiap minggu, setiap bulan dan setiap tahun adalah berlainan. Mana ada yang sama. Setiap pahit manis dilalui dengan pelbagai cara. Semuanya bersama. Walaupun kami tidak sehebat pasangan yang berkahwin 20 tahun, tapi kami tetap gembira dengan hubungan yang masih dianggap tempoh bercinta ini. Hihi

Cerita bermula pada hari pertama pendafataran di Maktab Perguruan Teknik Kuala Lumpur. Waktu menunggu yang sangat lama. Muka setiap pelajar dah ketat. Bangun seorang pelajar dan aku terus menarik kerusi untuk duduk. Belum sempat nak berbuat demikian, ada seorang lelaki ni cepat-cepat duduk. Kurang asam. Nasib baik aku tak duduk lagi. Kalau tidak memang beriba aku atas lelaki tu.

Dia buat muka toya. Rasa nak hempuk kepala dia dengan fail. Sabar jelah. Disebabkan ramai mata yang memandang, aku duduk semula dan menunggu. Entah bila lelaki itu selesai, aku pula cepat-cepat duduk sebelum hal yang sama berulang. Aku tak sempat melihat mukanya. Nak aje aku simpan muka orang tu untuk aku balas di lain kali. Geram.

Seminggu pertama selepas pendaftaran adalah aktivti orientasi. Sesi kenal mesra dengan rakan sekelas. Bukan ramai pun. 22 orang sahaja. Dalam satu waktu, kami dikehendaki berinteraksi sesama rakan. Aku lihat seorang rakan ni sedang melukis kartun seperti muka rakan yang lain. Cantik sangat. Rakan tu memberikan kepadanya. Aku pinta untuk pegang dan lihat dengan lebih dekat. Tau tak apa jawab rakan tu?

“Ni muka aku, mana boleh bagi mung pegang” Jawabnya dengan dagu terangkat. Kerek gila mamat ni! Lukisan ni bukan dia lukis pon.

Siapakah mamat yang tarik kerusi aku ni? Siapakah yang sombong sangat tak bagi gambar dia ni? Dialah suami aku kini! Haha. Dua peristiwa yang amat menyakitkan hati. Biasanya aku yang sombong dengan orang lelaki. Tapi, suami ni pula berani menyombong dengan aku. Aku memang tak suka suami pada ketika itu. Aku anggap suami memang tak boleh dibuat kawan. Kalau jadi musuh pada ketika itu aku memang percaya. Macam mana boleh baik semula tak nak cerita. Hehe

Betullah orang tua-tua cakap, “Jangan gaduh, nanti seksok akan berjodoh…” Tepat sekali. Kahwin dah 10 tahun dah pun. Masin mulut orang tua dulu-dulu kan.

Selamat Ulang Tahun Be. Itu cerita lama kita. Kita tak gaduh-gaduh macam budak-budak dulu. Kita dah matang. Mempunyai tanggungjawab terhadap dua permata daripada Allah swt, iaitu Nufail dan Naura. Kita sama-sama menjaga hubungan dan saling mempercayai antara satu sama lain. Kita ada jauh lagi nak ke depan. Banyak perkara yang disenaraikan dalam hubungan kita untuk dilaksanakan bersama. Kita dah rancang sehingga ke hari tua. Jangan lupa janji kita be.

La sayang Abe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *