Penduduk Muslim di Niujie

Anda perlu ke Niujie kalau nak jumpa penduduk Islam di Beijing. Kelihatan ramai yang memakai tudung dan kopiah di kepala. Masjid yang terbesar dan tertua juga ada di Niujie ini. Pendek kata, nak rasa suasana seperti negara Muslim, anda perlu ke Niujie. Selama berada di Beijing, aku singgah dua kali ke Niujie. Pertama kali aku ke sana semat-mata nak ke […]

Naik bas ke Tembok Besar China #Pintu Badaling

Entri dah lama di up up semula! Rugi la ilmu ni kita simpan je kan. Walaupun kejadian ni dah berlaku pada tahun 2017, nak jugak buat panduan kepada traveller lain. Suasana kami menapak ke Tembok Besar China masih terbayang segar dalam ingatan walaupun dah 3 tahun berlalu. Dengan adanya entri ini, sekurang-kurangnya terubat la rindu aku akan pengalaman lepas. Pengalaman […]

Travelog Hohhot, Inner Mongolia Siri IV – Akhir

Sedar tak sedar, kami telah berada selama 3 hari di bandar Hohhot. Bumi Hohhot adalah tempat pengembaraan yang sangat bermakna buat kami sekeluarga. Memilih untuk ke bandar ini merupakan satu pilihan yang amat tepat. Perjalanan dari Beijing ke Hohhot sejauh 495 km memang berbaloi. Namun sayangnya, sekejap sahaja kami berada di sini. Di siri keempat ini, kami akan bertolak balik […]

Travelog Hohhot, Inner Mongolia Siri III

Perjalanan dari Beijing – Hohhot sejauh 495 km telah pun selamat tiba di stesen kereta api pada pukul 5 pagi bertarikh 8 Disember 2017 baru-baru ini. Kami membeli tiket kereta api jenis Hard Sleeper dan memakan masa selama 10 jam 35 minit. Kami hanya naik dan tidur di dalam kereta api bagi menjimatkan duit penginapan di hotel. Untung masa, untung […]

Travelog Hohhot, Inner Mongolia Siri II

Kami telah berada di Beijing selama 3 hari sebelum ini dan memulakan perjalanan menaiki kereta api menuju ke Hohhot iaitu salah satu bandar di wilayah Inner Mongolia. Ingat! Inner Mongolia masih berada di dalam negara China. Outer Mongolia barulah dikenali sebagai negara Mongolia sebagaimana di dalam peta dunia. Usah berlaku lagi kekeliruan. Jika sebelum ini kami telah menceritakan bagaimana dan […]

Travelog Hohhot, Inner Mongolia Siri I

Assalamualaikum! Kali ini kami ingin kongsikan pengalaman kami ke Hohhot, Inner Mongolia baru-baru ini. Kalau bahasa Melayu dipanggil Mongolia Dalam. Disebabkan janggal nak sebut, kami lebih senang menulis Inner Mongolia sebagai mana di dalam peta dunia versi omputih. Ingat, Inner Mongolia bukan negara Mongolia. Negara tersebut terletak di Outer Mongolia. Lihat baik-baik di dalam peta. Harap tidak ada  lagi kekeliruan. […]