Lockdown di Turki

Dah hampir dua bulan meninggal bumi Istanbul. Aku pun dah lupa dinginnya musim sejuk tu macam mana rasa. Lidah pun dah keras nak menyebut beberapa perkataan dalam Bahasa Turki. Adakala kami berteka-teki dengan anak-anak maksud ayat yang biasa digunakan di sana. Alhamdulillah. Anak-anak masih memahaminya. Suami aku pun masih lagi menjalani pengajian Bahasa Turki secara atas talian di universiti yang […]

Kembali ke Malaysia

Setelah sebulan kembali ke Malaysia, aku baru rasa nak buka sosmed. FB dan IG selama ni hanya nak bukak yang notifications, like status yang ternampak di wall dan balas komen orang je. Selama tempoh itu juga, kami terlalu sibuk menguruskan segala macam perkara. Hal rumah nak disewa, mendapatkan kereta, keperluan rumah, hal anak-anak sekolah dan kepersediaan diri untu kembali bekerja. […]

Membeli-belah di Spice Bazaar, Istanbul Turki

Aku nak ceritakan sikit pengalaman aku selama menjadi Personal Shopper buat orang Malaysia. Sengaja aku kutip pengalaman ini sebab tau dah. Lepas balik ke tanah air nanti tak nyempat dah aku nak buat dua pekerjaan dalam satu masa. Personal Shopper ni takde dalam bayangan akan jadi. Bermula daripada suka up status pasal kopi, sehinggalah orang mintak tolong beli dan poskan […]

Pengalaman kena scam di Turki

Aku lupa nak cerita pasal pengalaman kena scam di Turki. Ada banyak bentuk scam sebenarnya. Elok sangat la baca dulu kisah sebegini sebelum nak jejak kaki ke sini. Tak ada niat nak memburukkan sesebuah negara. Ini kerana tak kisah la negara mana pun, pasti ada golongan yang suka mengambil kesempatan. Watak scammer ni ada di mana-mana negara.  Mungkin agak berbeza […]

Hikmah tinggal di luar negara ramai yang tidak tahu

Entri sebelum ni aku ada memaparkan pengalaman yang tidak menyeronokkan berada di luar negara. Tak seronok, tidak bermakna takde langsung kebaikan diperolehi. Tidak adil kiranya jika entri kebaikan tidak dipaparkan. Allah itu maha adil. Dia berikan kedua-duanya untuk kita rasa. Dan Dia juga maha pengasihani. Tak mungkin keburukan sahaja dibebani kepada hambaNya. Ada hikmah setiap apa yang berlaku. Sebagai hambaNya […]

Mahu pindah luar negara? Baca pengalaman ini dulu

Sejak dari kecil lagi kita dipertontonkan dengan keindahan luar negara. Cantiknya pemandangan empat musim, majunya peradaban negara mereka, ramah tamah pelaku rakyatnya, pendidikan yang baik, taraf hidup yang tinggi dan segala macam lagi diperdengarkan. Maka, ramailah di antara kita yang mencuba nasib memohon dari pelbagai cara untuk tinggal di luar negara biarpun sekejap. Kata orang, duduk sebulan pun jadilah. Tapi, […]