Pengalaman homeschooling anak di luar negara

Agak banyak soalan yang diajukan kepada aku mengenai persekolahan anak-anak semasa tinggal di Turki. Mulanya aku nak hantar anak-anak ke sekolah awam di Istanbul. Disebabkan peningkatan covid-19 yang meningkat dan ketika itu juga sekolah dan institusi pendidikan lain tutup sementara. Kami pun tidak lama di sana. Hanya 6 bulan sahaja. Untuk bersekolah di Turki, ibu bapa perlu mempunyai ikamet (kad […]

Tertekan urus PDPR anak-anak

PDPR ini bukan di Malaysia sahaja. Di negara lain pun turut sama mengarahkan sekolah mengadakan pembelajaran secara maya. Hal ini bertujuan menjaga keselamatan anak-anak daripada terkena jangkitan wabak Covid-19 yang telah melanda di seluruh dunia. Siapa nak anak-anak kita terdedah dengan penyakit. Lebih-lebih lagi virus yang berbahaya. Jalan terbaik adalah dengan mengadakan pembelajaran dan pengajaran di rumah. Anak-anak aku juga […]

Belajar Bahasa Turki percuma – pengalaman

Dah balik dari Turki kan, kenapa nak belajar lagi? Duk pikir lama jugak bagi soalan tu. Aku dah 2 bulan balik Malaysia. Tak nampak bayang untuk ke Turki dalam tempoh terdekat. Ada sebab ke ek? Dalam hati bergolak jugak. Antara nak dengan taknak. Nak la sebab aku rindu kehidupan di Istanbul. Taknak pulak sebab aku taktau bila nak guna bahasa […]

Cara nak berhijrah ke luar negara

Daripada aku penat menjawab pertanyaan orang lain tentang bagaimana kami berpindah luar negara ni, baik aku sediakan entri baru. Sebelum ni, aku ada buat entri pasal BERHIJRAH ke LUAR NEGARA – a.k.a Migrate Istanbul, Turki. Tapi entri tu lebih kepada proses ketika nak keluar negara dalam dokumentasi video yang dah dimuat naik di channel Ralit. Kali ni, aku nak ceritakan […]

Bagaimana cikgu nak mohon belajar luar negara? Khas bagi penjawat awam bergred DG

Hal sambung belajar luar negara ni bukan kebiasaan buat penjawat awam yang bergelar guru atau bergred DG. Yang biasa tu adalah sambung Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) atau sepenuh masa dengan Hadiah Latihan Perkhidmatan) HLP tak kira la sama ada dengan biasiswa ataupun tidak. Semuanya diketahui adalah dalam negara Malaysia. Bukan tak ada. Hanya jarang kita dengari. Mungkin ada antara kita […]

Diari 6 – Proses tak ada penamat

Dah lama tak update diari. Mungkin terlalu fokus kepada channel Ralit di Youtube sehinggakan aku lupa yang ada perkara yang perlu dicatatkan agar tidak lupa di masa hadapan. Huhu Sementara aku ada masa ni, aku nak ceritakan pasal sesuatu yang aku dan suami sedang usahakan tapi tak habis-habis. Apa benda yang dibuat tu aku perlu hold dulu. Macam belum sampai […]