Percayalah, Allah is the best planner

Assalamualaikum. Lama tak menulis tentang isi hati. Asyik up pasal travel je. Aku tak sure la blog aku ni ada orang baca ke tak. Because no one response or drop comments. Jadi aku anggap, blog aku ni adalah tempat aku menggali balik informasi lepas dan juga sebagai persinggahan mengenang balik kenangan lama. Aku pernah meluahkan rasa hati yang sangat mendalam […]

Pengalaman homeschooling anak di luar negara

Agak banyak soalan yang diajukan kepada aku mengenai persekolahan anak-anak semasa tinggal di Turki. Mulanya aku nak hantar anak-anak ke sekolah awam di Istanbul. Disebabkan peningkatan covid-19 yang meningkat dan ketika itu juga sekolah dan institusi pendidikan lain tutup sementara. Kami pun tidak lama di sana. Hanya 6 bulan sahaja. Untuk bersekolah di Turki, ibu bapa perlu mempunyai ikamet (kad […]

Tertekan urus PDPR anak-anak

PDPR ini bukan di Malaysia sahaja. Di negara lain pun turut sama mengarahkan sekolah mengadakan pembelajaran secara maya. Hal ini bertujuan menjaga keselamatan anak-anak daripada terkena jangkitan wabak Covid-19 yang telah melanda di seluruh dunia. Siapa nak anak-anak kita terdedah dengan penyakit. Lebih-lebih lagi virus yang berbahaya. Jalan terbaik adalah dengan mengadakan pembelajaran dan pengajaran di rumah. Anak-anak aku juga […]

Belajar Bahasa Turki percuma – pengalaman

Dah balik dari Turki kan, kenapa nak belajar lagi? Duk pikir lama jugak bagi soalan tu. Aku dah 2 bulan balik Malaysia. Tak nampak bayang untuk ke Turki dalam tempoh terdekat. Ada sebab ke ek? Dalam hati bergolak jugak. Antara nak dengan taknak. Nak la sebab aku rindu kehidupan di Istanbul. Taknak pulak sebab aku taktau bila nak guna bahasa […]

Cara nak berhijrah ke luar negara

Daripada aku penat menjawab pertanyaan orang lain tentang bagaimana kami berpindah luar negara ni, baik aku sediakan entri baru. Sebelum ni, aku ada buat entri pasal BERHIJRAH ke LUAR NEGARA – a.k.a Migrate Istanbul, Turki. Tapi entri tu lebih kepada proses ketika nak keluar negara dalam dokumentasi video yang dah dimuat naik di channel Ralit. Kali ni, aku nak ceritakan […]

Hikmah tinggal di luar negara ramai yang tidak tahu

Entri sebelum ni aku ada memaparkan pengalaman yang tidak menyeronokkan berada di luar negara. Tak seronok, tidak bermakna takde langsung kebaikan diperolehi. Tidak adil kiranya jika entri kebaikan tidak dipaparkan. Allah itu maha adil. Dia berikan kedua-duanya untuk kita rasa. Dan Dia juga maha pengasihani. Tak mungkin keburukan sahaja dibebani kepada hambaNya. Ada hikmah setiap apa yang berlaku. Sebagai hambaNya […]