Diari 5 – Pertengahan 2020

Baru setengah tahun di 2020. Telah berlaku terlalu banyak perkara. Perasaan manis dan pahit bercampur gaul. Keliru sama ada perlu dirai atau ditangisi. Nasib baik dan malang silih berganti. Ada ketika gembira bagai ingin melayang di langit. Ada kala jatuh tersungkur sehinggakan berat untuk bangun semula. Betullah kata orang. Hidup ini bagaikan roda. Sekejap di atas dan sekejap sahaja boleh […]

Loteng dijadikan bilik tidur

Loteng merupakan tambahan ruang di dalam rumah seolah-olah lantai tergantung. Kebiasaan loteng dibina di antara lantai ke siling. Bagi rumah yang mempunyai siling yang tinggi elok sangat membina loteng. Kebiasaan rumah teres setingkat akan ada satu bilik yang silingnya tinggi melangit. Amat rugilah dibiarkan ruang tersebut terbuka tanpa membina apa-apa. Nak pasang aircond pun perlukan horse power yang besar untuk […]

Perkembangan anak selama 2 tahun

Alhamdulillah. Genaplah sudah usia dua tahun puteri kami. Rasa macam kelmarin je lahirkan si comel ni. Boleh terbayang lagi aku berjalan masuk ke dalam rumah dengan memangkunya di atas lengan. Lembut dan wangi masih melekat dalam ingatan. Ya Allah…. Macam tak percaya semua pengalaman ini berlalu cepat. Terlalu indah untuk dilepaskan…. Pun begitu, sebagai ibu kita tak boleh terlalu beremosi. […]

Diari 4 – Belum ada jalan keluar

Hari ke 71 berada dalam tempoh PKP. Namun, sejak 4 Mei 2020 yang lalu, PKP telah bertukar ke PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat). Alhamdulillah. Dapat la jugak kami keluar ke sana ke sini di dalam lingkungan daerah didiami. Raya Aidilfitri hanya kami berlima sekeluarga. Jika nak diikutkan, kami nak pengalaman beraya di perantauan untuk kali pertama ni luar negara. Bukan […]

DIY Pasang wallpaper pattern kayu

Persiapan raya la paling seronok sebenarnya. Perasaan gembira yang membuatkann kita nak buat macam-macam untuk menyambut lebaran. Selain menyediakan juadah dan pakaian raya, suasana rumah pun kami titik beratkan juga. Lebih-lebih lagi kami sekeluarga yang tak boleh balik kampung merentas negeri akibat arahan PKPB. Malas nak cat dinding, kami sepakat nak pasang wallpaper. Kami beli wallpaper ni di website Shopee. […]

Ucapan Selamat Hari Guru buat mereka yang bergelar cikgu

Aku tulis entri ni sehari lewat yang sepatutnya diucapkan pada 16 Mei 2020. Agak berbeza sambutan hari guru bagi tahun ini. Bukan diraikan seperti mana tahun-tahun sudah. Kali ini sekolah ditutup akibat penyebaran wabak penyakit Covid-19. Sambutan 16 Mei ini adalah ketika dalam tempoh PKPB (Pengawalan Kawalan Pergerakan Bersyarat) Semua warga samada pelajar atau guru tidak dibenarkan sama sekali ke […]