Perkembangan anak selama 2 tahun

Alhamdulillah. Genaplah sudah usia dua tahun puteri kami. Rasa macam kelmarin je lahirkan si comel ni. Boleh terbayang lagi aku berjalan masuk ke dalam rumah dengan memangkunya di atas lengan. Lembut dan wangi masih melekat dalam ingatan. Ya Allah…. Macam tak percaya semua pengalaman ini berlalu cepat. Terlalu indah untuk dilepaskan…. Pun begitu, sebagai ibu kita tak boleh terlalu beremosi. […]

Diari 4 – Belum ada jalan keluar

Hari ke 71 berada dalam tempoh PKP. Namun, sejak 4 Mei 2020 yang lalu, PKP telah bertukar ke PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat). Alhamdulillah. Dapat la jugak kami keluar ke sana ke sini di dalam lingkungan daerah didiami. Raya Aidilfitri hanya kami berlima sekeluarga. Jika nak diikutkan, kami nak pengalaman beraya di perantauan untuk kali pertama ni luar negara. Bukan […]

DIY Pasang wallpaper pattern kayu

Persiapan raya la paling seronok sebenarnya. Perasaan gembira yang membuatkann kita nak buat macam-macam untuk menyambut lebaran. Selain menyediakan juadah dan pakaian raya, suasana rumah pun kami titik beratkan juga. Lebih-lebih lagi kami sekeluarga yang tak boleh balik kampung merentas negeri akibat arahan PKPB. Malas nak cat dinding, kami sepakat nak pasang wallpaper. Kami beli wallpaper ni di website Shopee. […]

Ucapan Selamat Hari Guru buat mereka yang bergelar cikgu

Aku tulis entri ni sehari lewat yang sepatutnya diucapkan pada 16 Mei 2020. Agak berbeza sambutan hari guru bagi tahun ini. Bukan diraikan seperti mana tahun-tahun sudah. Kali ini sekolah ditutup akibat penyebaran wabak penyakit Covid-19. Sambutan 16 Mei ini adalah ketika dalam tempoh PKPB (Pengawalan Kawalan Pergerakan Bersyarat) Semua warga samada pelajar atau guru tidak dibenarkan sama sekali ke […]

Jadual 30 menu di Bulan Ramadhan -Download je

Alhamdulillah. Aku sekeluarga diberi kesempatan beribadah di bulan yang mulia ini di tahun 202. Walaupun ada sedikit rasa sedih sebab berpuasa semasa berada tempoh PKP akibat wabak Pandemic Covid-19 yang melanda negara kita. Seperti yang kita sedia jangka, memang tak dapat la nak berasa la pergi membeli di bazarseperti tahun-tahun lepas. Berbuka kat luar jauh sekali. Paling sadis tak boleh […]

Diari 3 – PKP sekat perancangan 2020?

Hari ke 30 menjalani Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat wabak Covod-19 yang telah melanda Malaysia. Banyak negara yang mengambil inisiatif yang sama dengan menasihatkan rakyat untuk duduk di rumah, kurangkan aktiviti luar, tidak berkumpul dan menjarakkan diri 1 meter dengan orang lain. Disebabkan itu, boleh dikatakan semua negara yang dilanda teruk oleh wabak ini menutup sekolah-sekolah, termasuklah tempat pengajian tinggi. […]