Kembara di Dujiangyan bersama keluarga – DIY TRAVEL

Hari ketiga berada di Chengdu. Aku memilih untuk ke daerah Dujiangyan bagi mengenali lebih mendalam lagi budaya masyarakat Cina. Dujiangyan bukan satu destinasi popular sangat. Terutamanya orang Melayu kita. Kalau kaum Cina Malaysia aku tak heran pun. Mereka mampu ke mana sahaja dalam negara China. Nak kata bersepah kat mana-mana tu, tak la jugak. Tapi, ada je yang menegur kami. […]

Makanan halal di Bandar Chengdu

Tipu la kalau dah travel jauh-jauh taknak cuba langsung makanan tempatan. Amatlah rugi bagi aku kalau dah datang jauh tapi tak mencuba makanan sana. Waktu inilah aku sekeluarga bersungguh-sungguh masuk ke kedai makan orang tempatan milik orang Muslim untuk mencuba makanan bercita rasa rakyat Cina. Entri ini aku fokuskan hanya di Bandar Chengdu. Bukan di daerah Dujiangyang ataupun Qingcheng. Agama […]

Penduduk Muslim di Niujie

Anda perlu ke Niujie kalau nak jumpa penduduk Islam di Beijing. Kelihatan ramai yang memakai tudung dan kopiah di kepala. Masjid yang terbesar dan tertua juga ada di Niujie ini. Pendek kata, nak rasa suasana seperti negara Muslim, anda perlu ke Niujie. Selama berada di Beijing, aku singgah dua kali ke Niujie. Pertama kali aku ke sana semat-mata nak ke […]