Di sini aku nak kongsi satu rahsia kenapa aku dan keluarga kenapa ada beberapa tempat yang aku kunjungi sebelum ni dalam kategori hidden gem. Ini disebabkan aku menggunakan laman Couchsurfing. Kalau aku bukan kaki travel, percayalah aku hanya membayangkan seorang lelaki sedang surf board di ombak dengan bergaya. Haha Meh aku ceritakan apa kebenda ni.

MAKSUD

Perkhidmatan yang menghubungkan pengembara-pengembara dari seluruh dunia secara atas talian di laman sesawang Couchsurfing. Manfaat daripada Couchsurfing antaranya adalah berkenalan dengan rakan baru,  mendapatkan tempat tinggal di tempat yang bakal dituju, serta mendapatkan maklumat tentang tempat yang dilawati. Jika anda bernasib baik, anda akan mendapat host yang menawarkan tempat tinggal, menyediakan makanan, membawa anda berjalan-jalan dan mendapat hadiah tanda persahabatan.

Tapi, Couchsurfing ini juga popular di dalam negara. Contohnya anda sendiri yang berada di Selangor dan ingin menginap di Terengganu. Boleh je menghubungi rakan Couchsurfing yang tinggal di sana. Cuma, aku nak highlight kan di luar negara.

Bagaimana mendaftar?

Sila layari laman sesawang Couchsurfing dan anda perlu membuat pembukaan akaun. Baharulah anda boleh log in ke sesawang tersebut. Jangan risau, pendaftaran adalah percuma!

KEBAIKAN

  1. Semestinya adan akan dapat berkenalan dengan rakan baru.
  2. Pengembaraan anda akan berlainan kerana tempat lawatan bukan kawasan tumpuan pelancong.
  3. Mendapat tempat tinggal dan makanan secara percuma.
  4. Mengenali lebih dekat lagi budaya mereka.
  5. Dapat berjimat.

KEBURUKAN

  • Ada antaranya mengambil kesempatan terhadap pengembara.
  • Berkemungkinan ditipu.
  • Bukan semua yang sertai Couchsurfing minat membantu atau berkenalan. Ada yang hanya ingin menjana pendapatan

Pengalaman

Setiap kali kami ke luar negara, kami akan menggunakan perkhidmatan couchsurfing sebagai platform kami mendapatkan maklumat. Bagi kami, couchsurfing sangat sesuai dengan jiwa kami yang sukakan tempat yang bukan tumpuan pelancong. Hidden place omputih panggil. Ada yang seronok, ada yang mengecewakan. Suka di sini aku mulakan dengan yang seronok dahulu.

PENGALAMAN MANIS.

Pertama kami join couchsurfing pada tahun 2017. Ini disebabkan kami ketiadaan maklumat tentang tempat yang bakal kami lawati. Kalau search Beijing, segala mak nenek maklumat dapat diketahui. Tapi, bila aku search Hohhot… Krik krik jela. Yang banyak adalah content dari orang luar negara. Itupun sangat terhad. Banyak menceritakan pentadbiran dan bentuk muka bumi. Takde cerita sangat tentang pengalaman orang ke sana. Orang Malaysia sorang je tak silap aku. Cari youtube pun, menyedihkan…

Berpeluang berada di sekolah rendah swasta yang dijemput oleh host

Suami aku buat akaun couchsurfing dan mencari rakyat yang menetap di Bandar Hohhot. Ada seorang guru mengajar di sekolah swasta membalas dan meminta suami mesej di Wechat. Di situlah bermulanya pengalaman yang sangat seronok.

Kami dijemput dari stesen keretapi sehingga membawa kami masuk ke sekolahnya. Kami juga dibawa ke restoren halal. Biarpun host kami berlainan agama, tapi dia sangat menghormati kami. Selain daripada itu, host banyak membantu kami, terutama suami kerana waktu tu suami tidak sihat. Pertama kali cuba couchsurfing, kami terus mendapat pengalaman yang sangat menyeronokkan. Sangat gembira kerana dapat bergaul baik dengan penduduk di sekitar.

PENGALAMAN BURUK.

Ini berlaku di Filipina. Aku pelik dengan pemahaman mereka tentang platform ini. Adakah mereka ingat Couchsurfing ni adalah tempat perniagaan pelancongan? Ramai antara mereka menyediakan service pengangkutan. Bila tanya, dia boleh bawa dengan harga sekian, sekian, sekian… Tidak ada maklumat menarik aku boleh ceduk dengan rakyat tempatan sana.


Couchsurfing ni bagi aku bukan merujukkan baik buruk sikap rakyat negara tersebut. Bergantung kepada individu itu sendiri. Lagipun, semua ini terserah kepada nasib. Anda boleh baca dulu komen terdahulu dengan pengalaman host yang baru dikenali. Di Cebu, Filipina contohnya. Ada je yang menjawab dengan ok tentang soalan kami. Siap ajak kami tidur di rumah keluarganya. Kami jela yang segan. Sebab kami bawa anak-anak.

Bagusnya couchsurfing ni pula, kita dapat pengalaman yang diidamkan oleh semua pengembara di dunia ini iaitu bergaul rapat dengan penduduk tempatan. Dapat berkenalan dan melawat tempat yang tidak diketahui pelancong luar.

Kami tetap menggunakan couchsurfing sehingga kali terakhir bercuti pada Disember 2019. Kebanyakan host membantu dengan memberi cadangan tempat menarik untuk kami sekeluarga. Kami juga diberi maklumat terkini akan status keadaan di sana. Jadi, semua ini bukan semuanya diceritakan di dalam carian google dan youtube. Harus juga berhubung dengan penduduk tetap di sana.

Apa pun, stay safe. Jangan main rempuh  juga. Akan membahayakan diri sendiri. Selamat mengembara!